יושב לי על הלב: מסע רגשי וסגנוני חדש מאת יסמין מועלם

מבוא: ציון דרך בקריירה

יסמין מועלם, אחת הקולות המרתקים בסצינת המוזיקה הישראלית, משיקה ב-11 ביולי 2025 את מיני-האלבום הראשון שלה, "יושב לי על הלב", תחת חברת התקליטים "תקליטי יהלום". ה-EP, שאורכו 12 דקות בלבד, כולל חמישה שירים קצרים אך עוצמתיים המשקפים את הגיוון היצירתי שלה: משירי פופ מינימליסטיים ועד ליריקה כבדת משקל המעוגנת ב-R&B והיפ-הופ .

הרקע ליצירה: שיתופי פעולה וקונספט

מועלם, בת 30, בוגרת "רימון" וכלת פרס אקו"ם, משתפת פעולה ב-EP עם טובי המפיקים בישראל:

  • Triangle (עידו נצר ועמית מרדכי) – המוכרים מהפקות אלקטרוניות דחוסות
  • ישי סוויסה – שותף באלבומה הקודם "אין עולם"
  • דודא (יובל ניאזוב) – איתו הוציאה את הסינגל "מלא מלא" במרץ 2025
  • עומרי דהאן, אלירן אליהו ונדב "נאבי" אהרוני .

שילוב הכוחות מעיד על חיפוש מכוון אחר גוונים סגנוניים חדשים, תוך שמירה על הליריקה האישית המאפיינת אותה.

מסע בין חמשת השירים

1. "יושב לי על הלב" (2:18)

שיר הנושא הפותח מציג ליריקה כנה על מחשבות טורדניות. הקצב המינימליסטי מדגיש את הקול החם של מועלם, עם עיבוד המשלב פסנתר וכלי הקשה עדינים. המילים "יושב לי על הלב" הופכות למטפורה על נטל רגשי שאינו מרפה .

2. "עוד פעם" (2:51)

השיר הארוך ביותר ב-EP חוקר מעגליות של טעויות ותקווה. הסאונד משלב אלמנטים של נשמה אמריקאית עם ביט היפ-הופ ישראלי, בהשראת השפעותיה המוצהרות (רוסליה, איימי ויינהאוס) .

3. "קארמה" (2:06)

קטע קצבי ואגרסיבי עם רמיזות ל-EDM, המהדהד את ביקורת "תן לי את האששש" על הפקות "דחוסות מדי". עם זאת, כאן המילים ברורות יותר ומתמקדות בצדק מותנה – "מה שתזרע תקצור" .

4. "משהוו בשמיים" (2:25)

שיר מלנכולי עם מטפורות אוויריות ("פרפרים", "עננים"). העיבוד המעודן מדגיש את יכולות הפיתוח הקול שלה, שנרכשו אצל דניאל סאן קריאף .

5. "מה יבוא" (2:31)

חותם את האלבום בשאלות קיומיות על עתיד לא ידוע. המקצב האיטי והשימוש בגיטרה אקוסטית מזכירים את "יהיה טוב" – שירה שהפך להמנון בתקופת "חרבות ברזל" .

ניתוח סגנוני: בין שבר להשלמה

ה-EP ממפה את המסע האמנותי של מועלם:

  • מיזוג ז'אנרים: שילוב של פופ מיינסטרימי עם נשמה ו-R&B, תוך ניסויים ב"ראפ-EDM" (כמו ב"קארמה") .
  • ליריקה אינטרוספקטיבית: נושאים חוזרים של בדידות ("לא טובה עם אנשים" – ר' השיר "נעלמת") ותקווה ("הפרחים ישובו לפרוח") .
  • מינימליזם מוזיקלי: בניגוד לאלבומה "אין עולם" (2023), כאן העוצמה נובעת דווקא מהפשטות.

הקשר תרבותי: מוזיקה בעתות משבר

כאמנית פעילה חברתית, מועלם טווה חוטים בין האני הלאומי לאישי:

  • שורה כמו "גם מתוך החושך ידלק האור" ("יהיה טוב") מהדהדת ב"מה יבוא" כקריאת עידוד דורית .
  • הדיאלוג עם שירו ההיסטורי של יהונתן גפן "יהיה טוב" (1978) חושף את שורשי האופטימיות הישראלית ביצירתה .

ביקורת ואתגרים

למרות גודש הכישרונות בהפקה, קיימת סכנת אי-קוהרנטיות סגנונית:

  • ב"תן לי את האששש" ספגה ביקורת על "הגייה לא ברורה" בשל עומס ההפקה .
  • ב-EP זה ניכר ניסיון לאזן בין ניסיוניות לנגישות, בעיקר בשירים "עוד פעם" ו"מה יבוא".

סיכום: לב פתוח בזעיר אנפין

"יושב לי על הלב" הוא תמצית קריירה בשלביה:

  • אישי: עיבוד טראומות ("יש לי פצע שמסרב להחלים" – "נעלמת") לצד תובנות מפויסות .
  • מוזיקלי: מיזוג השפעות גלובליות עם סאונד מקומי.
  • דורי: ביטוי לתקווה במציאות מורכבת.

"בסוף יהיה טוב / הפרחים ישובו לפרוח" – מילים אלו, שנכתבו לפני מלחמת "חרבות ברזל", הפכו למנטרה דורית. ב-EP החדש, מועלם מוכיחה כי גם ב-12 דקות אפשר לארוג חוויה שלמה: שברירית, כנה, ורלוונטית ללב הישראלי .

היצירה הזו מחזקת את מעמדה כאחת מהקולות המעמיקים בדור ה-Y המקומי, המחפש נואשות אור בקצה המרפסת.


Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *